Always on the Road… – Verdieping Drie

Kostuums ontwerpen voor een film of televisieserie…een tipje van de sluier:

Steeds als mensen een tijdje met mij meelopen of vragen hebben over wat het vak van kostuumontwerper inhoudt, hoor ik op een gegeven moment; “Ik had nooit gedacht dat er zóveel bij komt kijken”…..Naar aanleiding van een zelf verzonnen, willekeurige scène zal ik proberen uit te leggen hoe het werkt:

1968: De hoofdrolspeler loopt in een vloeiende beweging een grote villa binnen waar een feest aan de gang is. Er zijn heel veel chique en hippe gasten. Het is een soort cocktailparty. Er wordt gedronken en gedanst en er is livemuziek. Personeel loopt af en aan met drankjes. In een groepje staat een mooie, jonge vrouw. Onze hoofdrolspeler loopt er naartoe, grist een drankje van een blad en gooit de inhoud in het gezicht van de jonge vrouw, waarna een ruzie volgt.

Allereerst doe je het ontwerp meestal niet helemaal alleen maar samen met een andere ontwerper en/of assistent.

In dit geval weten we dat het 1968 is dus moeten we op zoek naar historische kleding. Voor een gemiddelde film heb je zo’n 300 à 350 kostuums nodig en die kan je niet in zulke getalen in Nederland huren dus óp naar het buitenland…

Maar eerst overleggen we met regisseur en artdirector over wat we willen! Plaatjes zoeken, informatie uitwisselen, researchen

Eenmaal in het (meestal dus buitenlandse) verhuurbedrijf volgt een zoektocht naar volledige kostuums met alles erop en eraan. 1 kostuum bestaat meestal uit ongeveer 5 tot 7 stuks…bv. Een pak, overhemd, stropdas, schoenen, jas, hoed, sieraden…dat maal 350 = ong. 2500 losse onderdelen bij elkaar zoeken (met wat mazzel al op maat van de acteurs) …dit hangen we allemaal klaar in een dag of vijf waarna de kostuums worden vervoerd naar Nederland.

Eenmaal in Nederland hebben we meestal al een grote loods ingericht om alles op te slaan en te sorteren.

In onze scene hebben we een hoofdrolspeler: deze acteur zal meerdere kledingsets nodig hebben omdat een film meestal bestaat uit meerdere scriptdagen. We hangen daarom per acteur een rekje met kleding klaar (zijn of haar kledingkast eigenlijk) met alles erop en eraan. Zelfs aan trouwringen wordt gedacht!

Dan gaan we passen en heel goed nadenken over wat het mooist zou zijn in welke scène of situatie. In dit geval kiezen we voor een mooi, feestelijk pak, misschien met een strikje en een pochetje. Goed gepoetste schoenen en een perfect gestreken overhemd. Het mag opvallend zijn zodat hij niet wegvalt in de massa. Ook zijn tegenspeelster moet er prachtig uitzien. In een mooie cocktailjurk, dus niet gala! Eerst uitdokteren wat het verschil is en hoe zag een cocktailparty er eigenlijk uit in 1968…?? Maar ze krijgt drank in haar gezicht gegooid!! Dus hebben we meerdere jurken nodig om de scene een paar keer te kunnen draaien…op zoek naar stof, fournituren, een goed model/patroon en hop naar de coupeuse of coupeur.

Dan hebben we op het feest nog personeel rondlopen, hoe veel eigenlijk en zijn het mannen of vrouwen of allebei? Moeten ze heel klassiek of mag het wat losser? Allemaal hetzelfde?? En wat zijn hun maten?? Er is muziek!! Ehmmm…dus een bandje? Orkest?? Hoeveel?? En wat zijn de maten??

En de gasten! Hoeveel figuranten? Soms passen we de figuranten van tevoren door zodat we op de dag dat de scene wordt gedraaid alles al klaar hebben hangen en staan dan met een hele ploeg klaar om iedereen perfect aan te kleden. Het komt ook voor dat we ter plekke nog moeten gaan zoeken naar wat we de figuranten aan kunnen trekken en dan verhuizen we heel veel extra kleding naar de plek waar we draaien.

Tijdens het draaien van een film zijn we altijd onderweg met heel veel spullen en komen we op de gekste en ook mooiste plekken. Het is een soort zwervend bestaan…maar met een hele groep mensen die allemaal met heel hun hart en ziel hun essentiële stukje bijdragen en dat maakt het vak zo enorm de moeite waard!

  • Always on the Road… – Verdieping Drie
  • Always on the Road… – Verdieping Drie
  • Always on the Road… – Verdieping Drie